Wikimania #Blogg100/97

I sommar är det dags igen. nummer nio totalt och nummer fyra för mig. Min första sommar som inblandad i Wikimediarörelsen hann jag inte riktigt med och hade inte koll på att det fanns en stor konferens att åka på. Och tur var nog det eftersom det hade varit svårt för mig att motivera en resa till Buenos Aires, mest för mig själv.

Året efter däremot, 2010, var Wikimania i Gdansk i Polen. Närmre än så är det svårt att få det utan att vi ser till att få det till Sverige. Totalt var vi nog elva svenskar där och hade trevliga båtresor dit och hem. För mig som ny var det ett enormt lyft att se hur många det var från resten av världen som var engagerade, presenterade, delade med sig, hjälpte till, fixade och donade för att det skulle bli en bra konferens.

Howie, Moka och Megan efter utflykten till Jerusalem.

Howie, Moka och Megan efter utflykten till Jerusalem.

Våren 2010, ungefär samtidigt som Ship to Gaza hade problem med militära överfall, meddelades att Haifa i Israel tilldelades Wikimania 2011. Intressant att se att utanför Sverige uppmärksammades inte StG lika mycket som här och det var inte lika kontroversiellt för deltagarna från andra delar av världen. Konferensen i sig sammanföll med demonstrationer och protester av det lugnare slaget (jämfört med den arabiska våren på andra ställen), men att ha beväpnade vakter vid dörrarna är inte nånting jag uppskattar jättemycket. Bra organiserat, suverän utflykt till Jerusalem, och jag var uppe på scen och berättade om astronomitävlingen som genomförts med rätten att namnge en asteroid som förstapris.

Förra sommaren bar det som nyanställd på Wikimedia Sverige av till Washington. Som frivillig hade jag hunnit boka biljetter och planerat att åka dit, men jobbet kom emellan och jag åkte dit i tjänsten istället. Hackathon före, inkallad som paneldeltagare i rollen som nationell GLAM-koordinator under och unconference efter. Lite sightseeing men mest prat och kontaktskapande under dagarna.

Hela gänget i Washington. Foto: Adam Novak, CC-BY-SA

I sommar blir det långresa. Hong Kong är målet för en vecka i början av augusti. För första gången har jag dessutom lämnat in ett eget förslag till presentation: Professional GLAM editors, what and what not to do. Förhoppningsvis är det många som är intresserade av det och skriver upp sig så att chansen att bli antagen ökar. Dit ska jag oavsett, men det skulle vara kul att få hålla en egen presentation också.

Under morgondagen (1 maj) kommer det dessutom att tillkännages var Wikimania 2014 ska hållas. Kampen står mellan London, UK, och Arusha, Tanzania, och förhandstipsen säger att Londonbudet är ganska överlägset. Om det innebär att jag ska åka dit nästa sommar återstår att se, men den energiboost det är att träffa på alla andra gör det helt klart värt resan.

One thought on “Wikimania #Blogg100/97

  1. Ping: Bra dag! | Haxpett - #Hashtagg

Kommentera

