Livets lott #Blogg100/94

Möglig persika som ser ut som skriet.

Skriet? Foto: Luigi Chiesa, CC-BY-SA

Mina gröna fingrar begränsar sig till att jag kan få mögel att växa på nästan vad som helst i brödburken, fruktskålen eller kylskåpet. Allt som krävs är lite tålamod och förmågan att lämna det i fred lagom länge så blir det fina luddiga, fluffiga, fina fläckar i  spännande mönster. Om det verkligen är nånting att skryta om är en annan fråga, men det lämnar jag åt andra att bedöma.

En som å andra sidan är grym på att få det att växa är min kära sambo. Hennes fingrar är nästan gröna på nivån att Hulken skulle bli avundsjuk på henne. Det är inte så mycket blommor och saker som inte går att använda, men grönsaker, örter, betor och sånt som går att äta blir det desto mer av. Intresset kommer till stor del från hennes far som tidigare jobbat på handelsträdgård och fortfarande vid 90+ håller liv i sina odlingar och gräver, sår, rensar, håller efter, rensar, skördar och njuter av det hemodlade.

Storkillen, grepen och sambon. Kunskapsförmedling!

Storkillen, grepen och sambon. Kunskapsförmedling!

Vid den stuga vi tidigare hade utanför Katrineholm såg hon till att gräva ett land för att kunna odla, och det blev nästan onödigt grönt där. Trots att stugan låg bortanför reguljära busslinjer och bilfrihetsvalet gjorde att vi inte var där så ofta som ett land normalt kräver hade hon pli på ogräset så det höll sig utanför kanterna. Fördelen med det var att både rådjur, vildsvin och mördarsniglar inte behövde äta av det som serverades i landet utan lämnade det åt oss.

Min del i odlandet brukar begränsas till att gräva rent kanterna, rensa rötter, samla ihop löv och annat som blir jordförbättring samt att vattna. Och med tanke på mina gröna fingrars förmågor är vi nog båda lika nöjda med det. Dessutom brukar jag vara inblandad i förtärandet av det som kommer upp, viktigt för mig men jag tror sambon är nästan mer intresserad av odlingarna och förarbetet än vad det blir av det.

Bra resultat! Foto: Elisabet Wahl, CC-BY-SA

Bra resultat!
Foto: Elisabet Wahl, CC-BY-SA

Eftersom vi inte längre har tillgång till Katrineholmsstugan och landet där har vi idag varit i Drevviken och tittat på kolonilotter. En bekant har en lott där och tipsade om att det skulle vara visning av lediga lotter och möjlighet att få ett nytt land att ta hand om. Jag och lillkillen var med som moraliskt stöd men ägnade oss mer åt kaffeochglass än att undersöka jordmån, soltimmar och vad grannlotterna odlade. Förhoppningsvis får vi den lott hon spanade in, och får vi det räknar jag helt klart med goda middagar i fortsättningen också!

Kommentera

