Den rosa elefanten? #Blogg100/92

Det var en gång…

Jag är och har alltid varit nyfiken och vill lära mig mer och nytt hela tiden. Jag läser, tittar, frågar, klurar lite och fortsätter läsa, titta och fråga. Det som är värre är att få ur mig det jag lärt mig och att dela med mig av det. Utan någon djupare analys eller oberoende trovärdiga peer-rewievade källor att hänvisa till tänker jag mig att om jag skriver nånting så blir det nånting skrivet. Och det var lite tanken med att börja skriva här och #Blogg100 var en bra ursäkt att faktiskt göra det.

Hösten 2003 hoppade jag med hoppsasteg glad i hågen till Högskolan Dalarna för uppropet på informatik/systemvetarprogrammet. Efter att ha ägnat ett år åt veckopendling mellan Falun och Arlanda och husvagnsboende i veckorna la jag ned jobbsökandet och började plugga istället. Gemensam ingång för informatikingenjörer och systemvetare och en bunt trevliga klasskamrater och betydligt kortare bit att ta mig varje dag.

Studierna rullade på. Jag insåg återigen att programmering inte var nånting för mig utan valde bort det där det gick att knö in nånting annat istället. Efter första året for jag vidare till Lakehead University i Thunder  Bay, Canada, för ett års utbyte och för att få se och göra nånting nytt. Många nya spännande intryck och lärdomar fick jag med mig, och ännu mer insikten om att inte ägna mig åt programmering.

Tillbaka i Dalarna igen hamnade jag lite mitt emellan årskurserna. Jag kunde inte läsa allting med dom jag hade börjat med utan fick läsa en del men klasserna under. Eftersom allt jag läst i Canada inte passade in helt kunde jag inte ta mig an C-uppsatsen på vårterminen som dom andra jag börjat med, jag var tvungen att läsa lite till innan det var dags för mig. Sommaren 2006 kom och gick och under hösten läste jag någon mer kurs och framför allt började jag på min C-uppsats, med undantaget att det inte blev så mycket C-uppsats gjord. Om minnet inte sviker mig helt parades jag ihop med Borlänge Energi och det var nånting om avfallsanläggningar i olika delar av världen. Men trots några möten och lite undersökningsfrågor utskickade blev det ingenting konkret och färdigt av det. Terminen tog slut och det blev dags att jobba igen, och eftersom jag bara varit tjänstledig fortsatte jag på samma ställe som innan studieuppehållet men med nya spännande saker. Våren gick och några taffliga försöka att få till den där uppsatsen för att kunna bli färdig misslyckades, så det blev ingen examen det året heller utan det blev en uppsats hängandes över mig. Och där har den hängt sen dess. Jobbig frågor från främst min underbara sambo och min jobbiga mamma har jag duckat och svarat undflyende på. Sambon har jagat på mig och vill mig väl men jag har fortsatt att ducka trots löften om att ta tag i det och att det är bra att klara av det. Nils, min terapeut, har många gånger gett mig i hemläxa att göra än det ena och än det andra för att komma vidare. Några gånger har jag gjort lite men andra har det inte blivit nånting av det mellan besöken.

Vid mitt byte av jobb förra året lovade jag återigen att göra färdigt uppsatsen, och kom så långt som att jag hade lite mailkontakt med institutionen och en studievägledare. Dock kom det av dig när det dök upp oklarheter om mina gamla kurser kunde tillgodoräknas eller om jag var tvungen att läsa om en del. Nu börjar dock #Blogg100 närma sig slutet, och även om jag räknar med att fortsätta här i en eller annan form är det dags att göra nånting åt den där rosa elefanten jag lockade mig själv med i början. Så nu har jag återupptagit kontakten och ska komma längre än senast.

Även om det inte blir årets exjobb av det ska det i alla fall bli ett exjobb, så det får bli den nya inriktningen här om några dagar!

3 thoughts on “Den rosa elefanten? #Blogg100/92

  1. Ping: T till W #Blogg100/93 | Haxpett - #Blogg100

  2. Ping: Inte riktigt hundra #Blogg100/99 | Haxpett - #Blogg100

  3. Ping: Nu börjar det! | Haxpett – #Hashtagg

Kommentera

