Sidstök #Blogg100/83

sidorMediawiki är en sak. WordPress en annan. Och drupal, det är en rymdstation!

Den där föreningen jag jobbar för är spännande. Genom vår huvudorganisation har vi en naturlig samlingsplats som vi använder som både intern och extern hemsida, som intranät och som slasktratt för pågående projekt. Öppet och genomskinligt som det ska vara, så länge man vet vad man ska leta efter. En del saker passar inte riktigt in (eller så är vi för lata för att anpassa oss) så vi lägger dom utanför för att göra det enklare för oss. En del saker är lite för avancerade för både det ena och det andra, så då uppfinner vi nånting helt nytt och vet inte riktigt hur vi ska bete oss.

Sen sansar vi oss, tittar på vad vi har och utvärderar situationen. Kommer fram till att vi är lite för splittrade, funderar lite till, träter lite om vad vi vill ha, behöver, mäktar med och kräver. Sen kommer det ett beslut och efter det ska vi ta oss åt det hållet så att vi kan börja om från början igen.

Inriktningen nu är att vi ska ha kvar mediawiki-wikin som intern miljö. Alla olika wordpressar ska försvinna, och det som kräver det eller har en extern inriktning ska finnas i rymdstationen.

Under årens lopp har jag lärt mig få lite fason på mediawiki, trots att (eller tack vare) att designmöjligheterna inte är så stora där. WordPress känns ännu enklare att få fason på och möjligheterna att anpassa utseendet är större och enklare. Men nu är ju inte det ett alternativ längre.

Enkel flygmaskin!

Enkel flygmaskin! Av: Jasampler, CC-BY-SA

Och då återstår rymdskeppet. En av föreningens medlemmar är en hejare på drupal och höll idag en öppen kurs för oss anställda och övriga som hade hittat kursen. Imponerande kunnig och pedagogisk men på en nivå och med ett innehåll som inte alls var anpassat för mig. Trots att jag inte är färdig med min högskoleutbildning har jag i alla fall klarat av några programmeringskurser och brukar känna mig ganska hemma i olika miljöer, men det här var nånting helt annat än vad jag hade väntat mig. Min tro om att jag skulle få lära mig få in lite texter och bilder på en sida kom helt på skam redan när förberedelseuppgifterna bestod i att starta en ny server och installera drupal där.

När vi sedan efter tre timmar gått igenom trettitolv menyer och umpton olika inställningar och jag inte ens då är säker på hur det jag åstakommit ser ut, det är då jag känner att jag hamnade på rymdstationsbyggarkursen när allt jag ville var att vika ett pappersflygplan!

Kommentera

