Syster stor #Blogg100/73

Sommaren -73 var jag inte så gammal, minus tre år var jag för att vara exakt. Men det var då föräldrarna efter lite runtflyttande stadgade sig i huset i Lanna där jag är född och uppvuxen. En av anledningarna till att dom sommaren -73 flyttade från en lägenhet inne i Örebro och till ett hus med stor tomt var att dom väntade sitt första barn. Och det var min storasyster Lina som föddes i november det året.

Storasyster med äldsta H på ryggen

Storasyster med äldsta H på ryggen

När jag var liten var hon mest en pain in the ass som skulle styra och ställa, sminka mig och slåss och som dessutom inte lät mig vara med på mina villkor och som jag ville. En enorm skymf för mig som tre år yngre bror. Utan att gå allt för djupt in på kvinnligt och manligt växte jag styrkemässigt om henne och under den perioden slogs vi mer än vanligt fram tills en dag då vi bara slutade. I efterhand har jag kommit fram till att det nog var när hon var smart nog att inse att jag var starkare som vi slutade slåss, min inblandning i det smarta med att sluta slåss lämnar jag åt sidan.

Lina och Mattias. Foto: Micke Ejendal

Lina och Mattias, väldigt missnöjda. Foto: Micke Ejendal

En sommar för några år sen på den traditionsenliga tillställningen Nat Slax Fest fattade storasyster Pettersson tycke för min tidigare skolkamrat Pettersson, eller om det var tvärs om. Dom satt i alla fall och försökte hålla hand med varandra i smyg och använde sitt gemensamma scoutintresse som ursäkt för att hålla kontakten senare. Lagom lata som dom är klarade dom sig utan att ändra efternamn eller skaffa dubbelefternamn när dom härom året gifte sig. Latheten visar sig dessutom i att deras båda barn båda börjar på H så att initialerna HP inte behöver ändras när kläderna går i arv.

Nånting intressant med min storasyster som jag inte hittat förrän precis nu när jag började skriva det här är hennes blogg från en kurs hon läste i höstas och dom tankar hon fick därifrån om hantering av att filma förskolebarnen och vad det går att göra av dokumentation i form av bilder och filmer. Bestämt får det bli ett samtalsämne under morgondagen eftersom vi veckan ut har varandra nära och har begränsad uppkoppling. En intressant koppling till det hon tar upp är dom frågor Jocke Jardenberg ställde och efter att ha väntat ett tag även besvarade. Klurigt är bara förnamnet, men det här är bland det klaraste jag har sett i ämnet.

2 thoughts on “Syster stor #Blogg100/73

  1. Ping: Syster liten #Blogg100/79 | Haxpett - #Blogg100

  2. Ping: T till W #Blogg100/93 | Haxpett - #Blogg100

Kommentera

