Utför #Blogg100/69

Nånstans i tidernas begynnelse började det gå utför. Jag vet inte hur gammal jag var då, men tillsammans med familjerna Funke och Ekestig åkte vi till Långberget och åkte blandat utför och plattför. Förmodligen var det runt -85 för mamma brukar berätta om kvällsåkning med tunna sjalar knutna runt armarna på samma sätt som i Sällskapsresan II- Snowroller och således borde jag varit runt 8-9 år. Skidor och pjäxor var säkerligen lånade och av neon- eller pastellfärgad modell och om jag kommer ihåg det rätt åkte vi mer skogsbanor än pistat.

Karriären fortsatte i slalomskidor ett antal år till innan jag i mitten av 90-talet testade snowboard och blev fast för det. Jag lärde mig till största delen själv och av kompisar och efter lite inledande blåa knän och ont i rumpan har jag klarat mig bra. Kanske någon utgjutning på en handled men det kan vara minnet som spökar också. Snowboardmässigt har jag tagit mig ned för både branta och snöiga backar i Chamonix, Åre och inte så branta i Bjursås. Dessutom hade jag med brädan till Kanada under året jag pluggade där och åkte både i lokala backen Loch Lomond ski resort samt dom två veckor jag var i Banff under julledigheten.

Tillbaka i Thunder Bay efter jul och nyår kom jag i kontakt med telemarkklubben som fanns på campuset, och som medlem där gick det att hyra utrustning för $5 för en helg och då ställde dom upp som instruktörer också. Och vilken grej! Telemark var ju hur kul som helst. Sen dess har brädan fått stå i förrådet och snowboardskorna har förmodligen skrumpnat ihop i sin påse. Trots att telemarkåkandet är på nedgång och det blir svårare att få tag på utrustning att hyra håller jag i och kör med lös häl när det vankas utförsåkning. Jag är inte lika säker på skidor som jag var på snowboard än, delvis för att jag inte åker lika mycket som jag gjorde tidigare, men också för att jag inte är lika vältränad nu och inte orkar lika mycket längre. Idag var det till exempel nära kramp på lårens framsida på några gånger på eftermiddagen, och då var det mest åkning i storkilletempo i blåa backar. Förhoppningsvis orkar kroppen med huvudets vilja hela veckan, men som tur är går det ju att köra lite avbrott med rullbands- och plattbackeåkning med hjälmfotingen också.

One thought on “Utför #Blogg100/69

  1. Ping: Från 12 till 2 #Blogg100/75 | Haxpett - #Blogg100

Kommentera

