Wikiträff och tre poäng #Blogg100/28

På Wikipedia finns det nånting för alla. En del gillar att skriva långa utmärkta artilkar, andra gillar att rätta stavfel, några ägnar sig åt att ta bort klotter som en del korkskallar skriver in, många gör lite både här och där, en skapar korta nya artiklar om alla levande arter med hjälp av bot och många fotograferar och illustrerar.

Själv gör jag lite av varje vid tangentbordet, men mitt största engagemang är vid sidan av tangentbordet. Nånting som jag gärna gör är att träffa andra wikipedianer på wikiträffar. Jag är fast och fullt övertygad om att samarbetet går bättre och att klimatet blir trevligare om man har träffats i verkligheten och pratat lite ansikte mot ansikte. För engelsspråkiga Wikipedia, som har över 30000 aktiva skribenter, är det svårare att träffas. Men storleken på Sverige och antalet som redigerar gör att det går att träffa en hel del av dom som är aktiva.

Min första wikiträff, förutom Wikimedia Sveriges årsmöte 2009, var på Mosebacke. Lars Aronsson hade, inspirerad av Barrack Obama, dragit ihop en träff med Sotherly Clubs för att den gruppen användare och Wikipedianerna skulle få ansikten på varandra och med ambitionen att många spänningar skulle släppa. Efter några timmars diskuterande var vi förmodligen rejält mycket klokare, men framför allt visste vi vilka dom andra runt bordet var och kände till personen bakom tangentbordet.

Sen dom sporadiska träffar vi hade i Stockholm när jag började aktivera mig har utvecklingen nu gått framåt och vi har regelbundna träffar första torsdagen och tredje onsdagen varje månad. Torsdagarna är det fika på Café Panorama på Kulturhuset och onsdagarna är det pub på Restaurang Blekholmen. Dagens träff var inte särskilt välbesökt, men det blev en väldigt trevlig kväll med en planka och en öl och många och långa diskussioner om väldigt mycket. QR-koder, Wikimania, effekten av en utställning på Moderna museet, ekonomi, gruppredigeringsräknare och annat spännande. Tack för ikväll och på återseende Ainali, LittleGun och Caesar.

Parallellt med maten och pratet hände det dock annat viktigt några kilometer söderut. Leksand var nämligen på besök i Kungsbudan igen. Med tanke på hur trevligt det var senast vi spelade i storstan kände jag att den känslan vill jag inte förstöra genom att utsätta mig för djurgårdspubliken nu. Förhoppningsvis behövs det inte mer, och annars spar jag det till Kvalserien. Matchen gick att följa sporadiskt via telefonen, så jag var medveten om att Leksand låg under med ett mål när jag anlände till Hovet för att hämta lillkillen som tydligen var trött. Som tur var piggnade han på sig när jag kom, och ganska snart efter kvitterade Leksand. Eftersom lillkillen piggnat på sig stannade vi matchen ut, och vilken härlig vändning vi fick se. 1-2 på en retur och 1-3 i slutet i öppen kasse. Inga problem att stå emot djurgårdarnas usla försök att retas om dålig ekonomi på vägen hem, trots många och falska sånger.

Vi är klara för kvalserien! När kommer det fler lag och gör oss sällskap?

One thought on “Wikiträff och tre poäng #Blogg100/28

  1. Ping: Wikiträff igen #Blogg100/84 | Haxpett - #Blogg100

Kommentera

