Förrådstjänst #Blogg100/26

Den ständigt pågående kampen här hemma för att få plats med allting fortsätter med blandade framgångar. Det är märkunderligt hur mycket dynga och blandat bös det går in i ett förråd egentligen.

Lätt 15-spel

Lätt 15-spel! Det är ju bara 15 brickor… Foto: Micha L. Rieser, Licens PD

Under eftermiddagen ägnade jag några timmar åt favoritgrenen ”flytta över innehållet i en kartong till en annan och släng nog mycket skräp på vägen så det blir färre kartonger i slutändan” . Förrådet är övertullt, nästan som ett 15-spel med 17 brickor, vilket gör att det som sorteras undan uppe i lägenheten och ska långtids- eller längretidsförvaras inte kommer undan och ner i källarförrådet utan hamnar i klädkammaren. Inte för att det finns gott om plats där utan för att det i alla fall finns plats där.

Det här med att gå igenom gamla kartonger är spännande. Märkningar som ”Axel nostalgi” eller ”pärmar och papper” ger inte jättemycket att gå på utan oftast blir det en överraskning när jag öppnar dom. Kanske inte lika spännande som genomgång av det föräldrar lämnar efter sig, men det hinner hända en del mellan ipackning och kontroll i mitt fall också.

Några saker jag kan konstatera är i alla fall att jag är en hamster, om än en usel sådan. I en kartong hittade jag sju burkar boston black, skokrämen som kronan använde när jag gjorde lumpen. Hur den mår så här 17 år efter muck blir spännande att se. Nu är den uppe i lägenheten i alla fall, så nästa gång jag kommer mig för att putsa skor får jag testa lite för att se om det finns något liv kvar i den. Dom fyra gröna burkarna med skofett har förhoppningsvis klarat sig bra, dom är också uppe för test nu. Vattenreningstabletterna känns det säkrast att lämna in till apoteket, men nödlivsmedlet ska jag nog smaka på.

Sen är det det här med hur nostalgisk det går att vara. Brevväxlingar från mellanstadiet, är det nånting att spara? Gamla kalendrar från högstadiet där det står att jag hade biologiläxa, amerikansk fotbllsträning och skulle på bio med någon tjej, är det nånting att packa om och bära med nästa flytt också? Och vad ska jag göra av det för att det ska kännas värt det? När kommer den där automagiska digitaliseringen och indexeringen som gör att jag inte behöver sitta och manuellt scanna, fotografera, tagga och knyta ihop allting. Ska jag bara låta det ligga och hoppas att jag blir så jäkla berömd att någon gör det åt mig, eller dumpa det på dom som städar upp när jag lämnar in?

En del saker kommer i alla fall att digitaliseras, mycket slängs eller går till Röda Korset men en del får nog bara bli liggande i väntan på framtiden. Eller en flytt till nånting så stort att det inte behöver hållas efter…

2 thoughts on “Förrådstjänst #Blogg100/26

  1. Ping: Svårräknat #Blogg100/31 | Haxpett - #Blogg100

  2. Ping: Skapa och skrapa #Crop100 | Haxpett - #Hashtagg

Kommentera

