Söndagsstök #Blogg100/19

Trångt i lägenheten

Trångbodda killar

Har vi pratat om trångboddheten än? Inte för att vi bor 14 personer i en etta och hyr ut köket till några andra, utan mer för att få lyxbeklaga mig lite. För några år sen flyttade vi från en tvåa med öppet mellan kök och vardagsrum till en trea med oceaner av utrymme. Jag, sambon och stora killen (halvtid hos oss kommer ni ihåg va) gick vilse på våra 76m² och visste inte riktigt hur vi skulle fylla ut lägenheten. Tiden gick och lillkillen flyttade in, till att börja med delade han säng med oss, men efter att armbågarna och knäna blev för vassa fick han flytta till egen säng i vårat rum. Tiden gick och i höstas hade spjälsängen blivit för liten och det var dags att klippa banden ytterliggare, men hur sjutton löser man det när stora killen är lite för stor för att vilja dela rum med en lite för liten lillebror?

Blivande vägg

Blivande vägg

Vi hade lite blandade funderingar på om det skulle gå att dela av lilla sovrummet, men till slut tog vi hjälp av Moa Inredare som på ett galant sätt ritade upp hur det skulle bli och kom fram till att det skulle fungera bra och kunna bli två små men ändå egna rum av det avlånga rummet. Efter kontakt med diverse udda hantverkare (hoppas dotterns hamster har återhämtat sig efter veterinärbesöket…) tipsade lillasyster om Siljan Bygg & Design, hembygd’n ska det vara! Rumsavdelningen, kombinerat med ny bänkskiva och kakel i köket, gick galant och sängarna kom på plats ganska omgående. Sen dess har det varit lite stillestånd på inredandet. Hyllan med leksaker i vardagsrummet påminner på ett retfullt sätt om att vi inte fått till förvaringen i smårummen än, och det är svårt att blunda för alla prylar som svämmar över golven inne hos killarna också.

Diskbänk

Diskbänk?

Av och till har vi tittat på hyllsystem och konsoler, byråer, lådor och annat för att få undan allting. Mina förslag om att lämna alla leksaker i grovsoprummet en mörk kväll efter att killarna har somnat har som tur är alltid mötts av veto från min kloka sambo. Efter dagens kliande i huvudena är vi inne på att återigen anlita hembygdsbyggarna för att få till hyllor i båda rummen och ett skrivbord till stora killen. Dessutom har vi börjat gömma undan leksaker som är anpassade för minsta och mellersta storleken tills vidare eftersom det känns ohanterbart att ha allt från 0 till 10 framme när det är punktinsatser för 3 och 10 som behövs. Vi är inte där än men vi har heller aldrig varit närmare färdiga än så här.

Förhoppningsvis blir det färdigt snart, och inte i panik dagen innan det är dags att flytta…

6 thoughts on “Söndagsstök #Blogg100/19

  1. Johan

    Tja, jag och min flickvän skrev nyligen på en kontrakt för att bo två personer på åttiotre kvadratmeter och jag är lite orolig för att den skall kännas trångbodd, jämfört med det hus jag just nu hyr för mig själv i Malmö innan hon hunnit flytta ned, så …

    //JJ

    Svara
    1. Axel Pettersson Inläggets författare

      41,5 kvadrat var! Allt över 40 borde det vara straffskatt på, eller krav på att dela med sig till mig.

      Svara
      1. Johan

        Men mitt arbetsrum är jättelitet! Och jag kommer inte ens kunna sätta mig i biblioteket och läsa när jag vill, för hon skall jobba därifrån!

        //JJ, tacksam över att inte bo i Stockholm

      2. Axel Pettersson Inläggets författare

        Arbetsrum OCH bibliotek! Själva har vi kombinerat dom båda rummen med lekrum, matsal och inre hall. Och gästrum när någon hälsar på. Och TV-rum när TVn är på… /Svårt att flytta från Stockholm inom en överskådlig framtid.

  2. Ping: Förrådstjänst #Blogg100/26 | Haxpett - #Blogg100

  3. Ping: Skapa och skrapa #Crop100 | Haxpett - #Hashtagg

Kommentera

