186085 #Blogg100/18

– Vad heter det där verktyget där man kan se alla artiklar som använder ens bilder och hur många gånger dom använts?

Ungefär så frågade en kompis igår. Och nånstans i minnet letade jag fram Holgers GLAMorous pictures från minnet och kunde naturligtvis inte låta bli att kolla på hur mina bilder används. Det är lite som att googla sig själv ungefär, fast med bilder istället. Förutom en bild på Jenny Lind som jag laddade upp för Nordiska museets räkning och en bild på Östen Mäkitalo som jag flyttade över från EnWP har jag en udda bild som har en häftig besöksstatistik.

Majstång i Östra Insjö

Majstång i Östra Insjö

Östra Insjö är mitt mesta sommarparadis, mormor och morfar köpte tomten och byggde där och jag har alltid varit där kortare eller längre perioder på somrarna. Midsommar brukar innebära majstångsresning och efter att i många år haft tillställningen på tomten har firandet nu kombinerats med grannarnas och stångresningen flyttat ut till en gemensam gräsplätt bort i svängen. Stången är dock inte större än att det krävs en vuxen som håller emot medan barnen knuffar upp den för att det inte ska gå för fort. Fin är den i alla fall!

Bilden här tog jag midsommar 2010 och laddade upp till Commons några dagar senare. Där låg den i lugn och ro tills Wikipedianen OttawaAC la in den i den engelska artikeln om kransar för ungefär ett år sen i en period av utökande av artikeln. Toolservern verkar vara lite trött nu, men med hjälp av stats.grok.se plussade jag ihop antalet besökare artikeln haft och kom fram till att 186085 personer sett min bild. Helt klart en imponerande siffra!

Slutsatsen idag blir att det är svårt att veta vilken av dina bilder som får flest ögon på sig, men uppladdad till Commons gör den alltid nytta!

Kommentera

