Det där med var man står #Blogg100/16

Att ta vara på bra idéer är en svår konst. Själv kommer jag på lite för många bra idéer för att hinna med allting eller tänka färdigt det och formulera det till nånting som går att berätta om så att andra intresserade kan ta över och jobba vidare på det. Eller så är jag bara feg, lat och inte öppen och nyfiken nog för att våga ge mig i kast med mina nya idéer. Hemska tanke!

Inspirerad av #blogg100 och parallellspåren #skägg100 och #kod100 som fladdrat förbi i Jockes underbara rapportering (tack för den här tiden) har jag funderat ut två nya koncept som är för bra för att bara släppa och inte ens få ned på pränt på den här flyktiga ytan. Säg gärna till om ni har sett dom nånstans tidigare så att jag inte får oförtjänt ära och berömmelse.

  • #wikipedia100 Kan vara på två olika nivåer. På den lätta nivån är det en redigering per dag i hundra dagar, och kan då vara så lite som ett rättat stavfel. Den svårare nivån är att skapa en ny artikel varje dag i hundra dagar, och då blir det lite klurigare.
  • #commons100 Också möjligt med olika nivåer. En är att illustrera en Vikipediaartikel genom att leta på en befintlig bild på Wikimedia Commons och använda den. En annan är att ladda upp minst en bild varje dag, men att lämna den och hoppas på att den kommer till användning i en artikel eller någon annanstans. Det tredje är att kombinera de två tidigare och illustrera en artikel med en egen bild.

Ingen av idéerna är jättestor eller helt oöverkomlig, så det här är nog nånting jag ska fila lite på och återkomma till när jag har fått mer flyt i bloggandet och inte sitter kvart över dead line och skriver varenda natt. Men med önskelistor, rödlänkar, illustrationsbehov av olika slag och kartor av olika slag finns det i alla fall så det räcker och blir över att beta av innan det tar slut.

Hjälp gärna till att fundera på genomförandet och bra sätt att få med fler när det blir av, och säg till om det är intressant nog att ta hand om innan jag hinner med det så får jag vara med från baksätet i alla fall.

2 thoughts on “Det där med var man står #Blogg100/16

  1. Ping: #Gendergap #Blogg100/20 | Haxpett - #Blogg100

  2. Ping: Nedräkning #Blogg100/90 | Haxpett - #Blogg100

Kommentera

