Hallands Väderö #Blogg100/14

 

Fyrvaktarbostäderna

Fyrvaktarbostäderna

Hallands väderö är namnet till trots en skånsk ö börjar en av de Wikipediaartiklar jag varit inne och petat i under min tid som Wikipedian. Hallands väderö har jag dock varit i kontakt med betydligt längre än så och har som en av mina favoritplatser att vara på.

Mina föräldrar sprang på varandra nånstans -68 när dom pluggade på Sopis i Stockholm, kärlek uppstod och när dom var klara där flyttade dom till Halmstad. Turistandes i krokarna hittade dom Hallands Väderö och letade reda på hur det gick till att få hyra fyrvaktarbostäderna som nu inte längre används av fyrvaktaren med familj. Så länge jag kan minnas har en eller två veckor på sommaren spenderats hoppandes omkring på klippor, morgonbadandes i Tjuvelthamn, plockandes björnbär i ett vasst snår eller ätandes en glass medans sista båten går tillbaka till Torekov. Länge hade föräldrarna nån form av gräddfil in i bokningssystemet grundat på bra kontakt med fru Stefansson som hade hand om det, men tiderna förändrades och det blev svårare och svårare att få förtur. På senare år har det blivit ännu krångligare eftersom det numera krävs medlemsskap i kristna klubben för att få kunna hyra och eftersom mina föräldrar lämnade klubben för urtans länge sen och jag våren -97 (ungefär en vecka innan jag fick jobb med att klippa gräset på kyrkogården i Leksand…) måste vi nu förlita oss på systrar eller andra välvilliga vänner för att kunna vara med där.

Sista båten på väg hem

Sista båten på väg hem

Anledningen till att jag kom att tänka på Hallands väderö nu var att det var i helgen bokningen för sommaren öppnades. Boende i Torekovs stift fick ringa på lördagen och övriga på söndagen. Sommarveckorna tar slut först och förhoppningsvis blev det nån form av tilldelning, för senast jag var där var lillkillens första sommar i livet. Det börjar bli dags för honom och storkillen att få gå på upptäcktsfärd bland enbuskar och bokar igen, att få lukta på rutten tång i dom små vikarna, att meta krabbor och att få klappa korna.

Ko med beundrare

Ko med beundrare

Ovissheten och förhoppningen lever kvar tills jag kommer ihåg att fråga eller får besked om huruvida det blev någon vecka, om det i så fall var i en stor nog lägenhet så att vi får plats och om det i så fall passar in med övriga sommarplaner. Jag kanske ska dra på det lite till…

Wikimedia Commons finns ett gäng bilder till från Hallands väderö, och några till på fyren.

5 thoughts on “Hallands Väderö #Blogg100/14

  1. Ping: 186085 #Blogg100/18 | Haxpett - #Blogg100

  2. eriksjos

    Hallands väderö är verkligen en pärla. Har aldrig bott därute men det brukar bli ett par turer dit (och oftast runt) med kajaken per år. Alltid kul att spana alla sälar och gå en promenad.

    Svara
    1. Axel Pettersson Inläggets författare

      Själv har jag bara tagit mig fram och tillbaka med turbåtar av olika storlek. Från Fylgia (kan den hetat så den där pyttelilla som fanns för många många år sen) till den eländigt fula containern Vrenen som trafikerade ön några säsonger. Ett år var jag nog förresten ute och fiskade med några av fyrstugegrannarna som hade en motorbåt i tjuvelthamn också.
      Kajak låter spännande, men lite nervöst eftersom jag hittills i mitt paddlande runt Långholmen och Reimersholme inte stött på större vågor än vad Drottningholmsbåtarna drar upp. Men det låter helt klart som ett projekt för nästa besök där nere.

      Svara

Kommentera

