Mallöversättning #Blogg100/12

Infobox Super Bowl

Infobox Super Bowl för Super Bowl I

Efter att ha ägnat lördagen åt att åka buss genom halva Sverige för att kolla på det där hockeylaget passar det utmärkt att vara på hemmaplan och ägna söndagen åt amerikansk fotboll. Det känns som om det här håller på att bli en ren sportblogg, men idag blir det en hel del Wikipedia också. Superbowl har jag varit inne på tidigare, och idag var det så dags. I höstas funderade jag på att ordna en större skrivstuga, men till slut stannade det vid det koncept jag kört några år men med en ny twist. Tidigare år har vi haft knytkalas med amerikanskt tema, ätit, snackat, haft det bra och tittat på matchen. Det nya för i år var att kombinera det med att träffas lite tidigare och redigera Wikipediaartiklar relaterade till amerikansk fotboll och framför allt Superbowl.

För egen del hade jag sett ut mallen Infobox Super Bowl på engelskspråkiga Wikipedia och gav mig på att översätta den. Inte för att det fanns så många artiklar om enskilda matcher än, utan snarare för att det kommer att komma. För samtidigt som jag översatte den mallen ägnade sig Jan, David och Tomas åt annat översättningsjobb. Totalt sätt under kvällen har det skapats  åtta nya artiklar om enskilda Superbowl: II, III, IV, V, VI, XLIII, XLVI.

Nästa mall som översatts under kvällen är Infobox amerikanskfotbollsspelare som Magnus jobbade intensivt med. Nu kan alla spelare få fina infoboxar med uppgifter om var dom spelar, både lag och position, storlek och var dom har gått i skola. Ett positivt lyft som gör att artiklarna kommer att bli bättre och enhetligare framöver.

Nu är matchen slut, säsongen till ända och för mig återstår lite röjande för att få undan snacks och kaffemuggar innan det är dags att sova. Tack alla inblandade för en trevlig och produktiv kväll och natt. Gomorron!

Kommentera

