-Inte mer än 55 va? #Blogg100/10

(Avdammat inlägg som påbörjades i Wikimedia Sveriges blogg men bara blev liggande)

Frågan, som gäller hur många millimeter objektivet till kameran är, kom varje gång jag skulle in på festivalområdet under Peace and Love i Borlänge i somras. Och som tur var hade jag bara med vår egna ”lilla” systemkamera och inte Wikimedia Sveriges kamerautrustning från teknikpoolen eftersom Arild lånade med den till fjällen innan jag hann boka den.

Dropkick Murphys på avstånd

Dropkick Murphys på avstånd

Som svar på frågan

varför?

fick jag det något kryptiska svaret att det var artisterna som krävde den begränsningen. Eftersom systemkameror med 18-55 är väldigt vanliga och även glada amatörer har större objektiv är frågan hur länge det går att ha kvar den gränsen utan att var och varannan besökare får vända vid insläppet. Det blir förvisso hyfsade bilder med ett 55 millimetersobjektiv också, men allt blir så eländigt smått på avstånd. Med ett längre objektiv blir det ännu bättre bilder och inte samma behov av att vara längst fram vid kravallstaketet och trängas.

Burnt out punks

Burnt out punks

Jag har inte gjort någon uppföljning på om det faktiskt är artisterna som inte vill ha skarpa närbilder, eller om det är arrangören som skyller från sig men egentligen vill ha kontroll över vilka som fotograferar och för vilket syfte. Men det känns snålt att inte låta fotointresserade personer ta med sina bra kameror och ta bra bilder utan att ge ackrediterade fotografer ensamrätt på det.

 

Thåström

Thåström

Fotograferingen i all ära, men vad händer med bilderna sen? Hur många överfulla minneskort ligger det inte och dräller runt om i världen? Hur många bilder fyller upp backupskivor utan att tittas på någonsin. För att inte tala om Instagram och Flickr. Om dom har kommit så långt som till Instagram, Flickr eller någon annan fotodelartjänst är det i alla fall ett steg på vägen. Finns dom på nätet går det att hitta bilderna (även fast det kan bli mycket detektivarbete för att lyckas) men fortfarande kan det vara oklart vad som får göras med bilderna. Bilder uppladdade till Wikimedia Commons är däremot alltid upphovsrättsligt fria nog så att användning, återanvändning, moifiering och användning för komersiellt bruk är tillåten. Själv försöker jag ladda upp dom av mina bilder som är återanvändbara till Wikimedia Commons, även om det inte blir så kontinuerligt som jag önskar. Då vet jag i alla fall att bilderna kan komma att användas när någon hittat dom.

Vad gör du med dina bilder?

Kommentera

