Saknaden är stor #Blogg100/5

Söndagskväll och amerikansk fotboll. Suverän kombination och en av dom få anledningar jag ser till att faktiskt ha en TV i lägenheten.

Nångång för preskriberat länge sen jobbade en av mina kusiner i Washington, och efter att min morbror Göran (hennes far) hälsade på henne där fick jag en Redskins t-shirt i present, det känns som att det var -89 eller -90 ungefär. En anledning så god som någon att ha det vinröda och gula laget som favoriter. Dessutom hittade jag (till mina föräldrars stora förtvivlan) Örebro Black Knights och började träna med juniorlaget där. Flytten till Leksand sommaren -92 gjorde att det blev ett ofrivilligt uppehåll på ett år innan Falun Copperheads startade ett fotbollslag och mina föräldrar blev ännu mer förtvivlade, nu också på grund av ohemula träningstider och min avsaknad av körkort… Min karriär i Copperheads bestod av många mil i buss eftersom vi i division två norra hade Sundsvall som närmaste bortamatch och Luleå längst bort. Nåt år fick vi spela i mellersta och skrattade hela vägen till Katrineholm eller någon annan ort nästgårds. Åren i Copperheads avslutades med ett kval till division ett där vi i en underbar match spöade Luleå Eskimoes och var klara för avancemang. För min del blev det avancemang ändå eftersom jag ändå skulle flytta till Uppsala och där började spela i 86:ers. Insikten att det gör ondare att spela division ett, att jag ändå inte riktigt räckte till och att vi vann serien och avancerade till Superserien gjorde att jag la skorna på hyllan och gick vidare till styrelsearbete inom 86:ers under några år. Efter det har jag inte engagerat mig organiserat, men fortfarande alltid älskat sporten och tittat när jag haft tillfälle. Super Bowl har jag sett varje år sen vi började titta med Falun vintern -94 och jag har varit på en bunt matcher i Stockholm, både SM-finaler och en VM-match.

Football VM

Match mellan Finland och Österrike i VM i amerikansk fotboll 2010

Tomheten som infinner sig veckan före Super Bowl, när det inte är någon slutspelsmatch och Pro Bowl-matchen börjar för sent för att det ska vara värt att sitta uppe och titta på galna reverse-reverse-reverse-reverse-spel. Insikten om att nästa vecka smäller det. Super Bowl-party, knytkalas med amrikansk mat, sitta uppe och titta och komma till jobbet lite trött och seg dagen efter. Men sen då? Jag får göra som sambons brorsa och börja kolla Collegematcher, eller börja läsa böcker, eller pärla pärlplattor.

Men å andra sidan är det inte så långt kvar tills säsongen kommer igång igen efter sommaren.

7 thoughts on “Saknaden är stor #Blogg100/5

    1. Axel Pettersson Inläggets författare

      Världens bästa sport både på plan och på tv. Strategi, fullkontakt, plats för alla storlekar och kroppsformer. För att inte tala om hur enkla reglerna är att sätta sig in i…

      Svara
  1. Kajsa Hartig (@kajsahartig)

    Trodde aldrig att jag skulle kommentera ett blogginlägg om amerikansk fotboll. Jag har tyvärr aldrig haft möjlighet/tid att sätta mig in i amerikansk fotboll. Jag är snarare ett rugby-fan. Efter att ha bott ett år i Nya Zealand i min ungdom (All Blacks) och nu är gift med en man från Toulouse (Stade Toulousain) är det en fantastisk upplevelse att se de två lagen, två av de bästa i världen, mötas på rugbyplanen. Jag hejar numera på Toulouse förstås. Tyvärr förekommer det ju sällan i svensk TV, så mitt mål inom de närmaste åren är att få tid och möjlighet att se en stor internationell match live. Sen skulle jag för upplevelsens skull gärna vara med om ett Super Bowl, något mer amerikanskt finns nog knappast. 🙂

    Svara
    1. Axel Pettersson Inläggets författare

      Själv har jag alltid tyckt dom som spelar rugby verkar galna, så många smällar och inga skydd mer än ett varv tejp runt huvudet för att hålla in öronen… Men det skulle vara kul att se All Blacks eller något annat storlag live någon gång tillsammans med nån som kan förklara alla små taktiska och tekniska finesser.
      Du får komma hit och kolla Super Bowl, vi är några stycken som ska sitta uppe och titta nu till helgen.

      Svara
  2. Ping: Meta #Blogg100/9 | Haxpett - #Blogg100

  3. Ping: Mallöversättning #Blogg100/12 | Haxpett - #Blogg100

  4. Ping: Du får inte stoppa köttbullar | Haxpett - #Hashtagg

Kommentera

